هفتاد خاطره از آیت الله نویسی امام جمعه فقید دلیجان

وبلاگ شخصی حمید رضا فتحی سقزچی
این جانب حمیدرضا فتحی سقزچی، دانش آموخته ی رشته حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نراق ، وکیل پایه یک دادگستری، دانشجوی دکتری تخصصی حقوق عمومی، متولد 1343 تهران ، اهل دلیجان و ساکن اصفهان می باشم. امیدوارم با بیان خاطراتی از آیت الله حسین رجبی نویسی امام جمعه فقید شهرستان دلیجان، - که فرزند نداشت - نسبت به بزرگداشت نام و یاد آن مرحوم، قدمی بردارم . ان شاءالله مورد رضایت امام زمان علیه السلام واقع گردد.

 

 خاطره چهل و ششم

تاکید بر حرام بودن غش در معامله

 

     مرحوم آیت اله نویسی بر حرام بودن غش در معامله تاکید زیادی می کرد . و در فرصت های مناسب برای  مردم دلیجان مضمون جملات و مطالب زیر را بیان می کرد :

     ( برادرها و خواهر ها ، دلیجان در بین راه تهران به جنوب کشور قرار دارد و روزانه صد ها هزار تن از این شهر عبور می کنند . برخی از آنان در دلیجان توقف می کنند و کالا ها و اجناسی خریداری می کنند . مواظب باشید غش در معامله نکنید . پولی که از این طریق به دست می آورید حرام است . اموال خودتان را با مال حرام مخلوط نکنید . برخی از افراد، وقتی که میوه ای را در داخل جعبه می چینند؛ میوه ریز را در ته جعبه، و میوه درشت را در بالای جعبه قرار می دهند. اگر کسی میوه های درشت را دید و پسندید و خریداری کرد ،  این معامله ، معامله ای ای مخلوط به حرام است . هرگز به خاطر مبلغی جزئی که میخواهید  به آن برسید ؛ اموال خودتان را مخلوط به حرام نکنید).

     مرحوم حاج آقا نویسی مثال دیگری را نیز مطرح می کرد و می فرمود :

     ( اگر فروشنده ای لامپ و چراغی را در ویترین مغازه اش روشن کرد و جنسی را مرغوب و عالی معرفی کرد و مشتری هم به همین دلیل جنسی را خریداری کرد ، اگر مشتری جنس را به خانه اش برد و فهمید که مرغوب نیست و کلاه سرش رفته است؛ به این عمل می گویند غش در معامله . انجام این عمل حرام است و پولی که به دست می آید نیز مخلوط به حرام است . کالایی که در ویترین قرار می دهید و کالایی که به دست مشتری می دهید باید از کیفیت و مرغوبیت یکسان برخوردار باشد ).

روایاتی وجود دارد که غش در معامله را حرام دانسته است. برای مطالعه بیشتر « ادامه مطلب» را کلیک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۵
حمید رضا فتحی سقزچی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی