هفتاد خاطره از آیت الله نویسی امام جمعه فقید دلیجان

وبلاگ شخصی حمید رضا فتحی سقزچی
این جانب حمیدرضا فتحی سقزچی، دانش آموخته ی رشته حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نراق ، وکیل پایه یک دادگستری، دانشجوی دکتری تخصصی حقوق عمومی، متولد 1343 تهران ، اهل دلیجان و ساکن اصفهان می باشم. امیدوارم با بیان خاطراتی از آیت الله حسین رجبی نویسی امام جمعه فقید شهرستان دلیجان، - که فرزند نداشت - نسبت به بزرگداشت نام و یاد آن مرحوم، قدمی بردارم . ان شاءالله مورد رضایت امام زمان علیه السلام واقع گردد.
جمعه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۰۵ ب.ظ

خاطره بیست و دوم - سبقت در سلام کردن

                 خاطره بیست و دوم سبقت در سلام کردن  

 

            http://www.samamos.com/wp-content/uploads/2013/05/samamos89.jpg

فضیلت سلام کردن

 

دین اسلام کامل ترین دین در بین ادیان الاهی است.از ابتدای بسته شدن نطفه انسان تا لحظه ی مرگ اش، دستورات کاملی پیرامون کیفیت زیست وجود دارد. خانواده به عنوان کوچک ترین عضو اجتماع ، و امت اسلامی و جامعه بشری، به عنوان بزرگ ترین جوامع انسانی شناخته می شوند. در دین اسلام  قوانین ، قواعد، و دستورات کاملی پیرامون روابط اشخاص و جوامع مختلف با یک دیگر تبیین گردیده است. یکی از این دستورات ، سلام کردن است. پیامبر گرامی اسلام فرمود: نزدیک ترین مردم به خدا و رسول او کسی است که آغازگر سلام باشد؛ سلام را در خانه ات رواج ده تا خیر و برکت خانه ات زیاد شود؛ صله رحم نمایید و به برادران (دینی) خود نیکی کنید هر چند با سلام کردن خوب و یا جواب سلام خوب باشد. امیرالمومنین علی علیه السلام نیز فرمود: سلام هفتاد ثواب دارد؛ شصت و نه تای آن برای سلام کننده و یکی برای جواب دهنده است.   

 

مرحوم آقای نویسی همیشه در سلام کردن سبقت می گرفت. بنده سال ها سعی کردم در سلام کردن بتوانم زودتر سلام کنم. اما ایشان به محض این که گوشی تلفن را بر می داشت می گفت: سلام علیکم

 اِلهی ؛ اَنتَ السَّلامُ ، وَ مِنکَ السَّلامُ ، وَ لَکَ السَّـلامُ ، وَ اِلَیکَ یَعوَدُ السَّـلامُ وَ یَرجَعُ السَّلام

 



 سلام های قرانی را در ادامه مطلب مطالعه نمایید

1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس/58)

 

2- سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین . ( صافات /79)

 

3- سلامٌ علی اِبراهیم . ( صافات/109)

 

4- سلامُ عـَلی موُسی و هارون . (صافات/120)

 

5- سلامُ علی آلِ یاسین . ( صافات/130)

 

6- سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین . ( زمر/73)

 

7- سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر. ( قدر/5)

 

1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس/58)

 

" از جانب پروردگار [ی] مهربان [ به آنان] سلام گفته می شود."

 

 

 

 سـلام 

زیباترین کلمه ای که آرام بخش دل ها و حیات بخش جان هاست

 

سـلام نام مقدس خداوند تبارک و تعالی است که در آیه شریفه 23 از سوره مبارکه حشر به صراحت بیان شده است. ( ..... هو الملک القدوس السلام المؤمن ....)

      این نام مبارک که مسلمانان در هنگام ملاقات رد و بدل میکنند و جنبه احترام متقابل دارد 48 مرتبه در آیات نورانی کلام الله مجید تکرار شده است.

در چند آیه خداوند تبارک و تعالی به پیامبرانش  سـلام داده است و به مسلمانان امر شده بگوئید  سـلام بر شما ( .... فَقُــل سَـــلامٌ عَلَیکُــم.... )

سـلام به معنای درود و تحیت و سلامتی و آسایش و آرامش است و در فارسی در کتاب فرهنگ لغت عمید به معنای پاکی و رهایی از عیب ، رستگاری ، درود ، تعبیر شده است.

     هرگاه دو نفر کدورتی با هم داشته باشند اگر به هنگام ملاقات یکدیگر این کلمه مقدس را بیان کنند کدورت ها به تدریج برطرف خواهد شد.

     علاوه بر اینها  سـلام بعنوان کلمه احترام در مسلمانان نهادینه شده است همان گونه که در کشور هندوستان به نشانه احترام دست ها را روی بینی میگذارند و یا در سایر کشورها از کلماتی مانند (Helo)استفاده میشود کلمه   سـلام  نیز با شکلهای مختلف ( سلام ، سلام علیکم، سلام بر شما ، اَلسَّـلام ، السلام علیکم ، السلام علیکم و رحمت الله ، علیکم السلام ، علیکـم السلام و رحمت الله و برکاته )  در بین مسلمـانــان بعنوان ادای احترام بیان می شود.

در اسلام ،  سـلام دادن مستحب مؤکد است ولی پاسخ دادن به آن واجب است و تأکید شده پاسخ سلام را بیشتر و بهتر از آنچه که سلام کننده گفته بگویند مثلاً اگر شخصی به شما گفت سلام ، شما بگوئید سلامً علیکم و رحمت الله

متاسفانه امروزه و مخصوصاً در جوان ها این ادب و احترام منسوخ شده و مشاهده میشود در جامعه ما جوان هـا به یکدیگر و یا به بزرگترها ســلام نمی دهند و یا این سنت حسنه اسلامی خیلی کم رنگ شده است !

البته اگر شخصی کارش به دست شخص دیگری است این احترام رعایت میشود ولی پس از انجام کارش این مسئله فراموش میشود.

نگارنده بارها با این موضوع مواجه شده ام ، تا زمانی که پست یا مسئولیتی اجرائی دارید بشما احترام میگذارند ولی همین که دوران مسئولیت تمام شده دیگر شما را نمی شناسند ! حتی در کوچه و خیابان هم که از کنارتان میگذرند نگاهشان را به طرف دیگری می کنند تا شما را نبینند ! یا اگر هم ببینند حتی سلام را هم از شما دریغ می نمایند!!

اشکالی ندارد در اینصورت شما به آن شخص  سـلام دهید و احوال پرسی نمائید ! این کار از شأن و انسانیت شما نمی کاهد بلکه شخصیت شما را نشان می دهد.

امیدوارم همــه افراد جامعه ، از سلامت و آرامش و آسـایش و پاکی و رستگاری که معانی ژرف و با نشاط کلمه مقدس سلام است برخوردار باشند. والسلام

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۷
حمید رضا فتحی سقزچی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی