هفتاد خاطره از آیت الله نویسی امام جمعه فقید دلیجان

وبلاگ شخصی حمید رضا فتحی سقزچی
این جانب حمیدرضا فتحی سقزچی، دانش آموخته ی رشته حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نراق ، وکیل پایه یک دادگستری، دانشجوی دکتری تخصصی حقوق عمومی، متولد 1343 تهران ، اهل دلیجان و ساکن اصفهان می باشم. امیدوارم با بیان خاطراتی از آیت الله حسین رجبی نویسی امام جمعه فقید شهرستان دلیجان، - که فرزند نداشت - نسبت به بزرگداشت نام و یاد آن مرحوم، قدمی بردارم . ان شاءالله مورد رضایت امام زمان علیه السلام واقع گردد.
شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۱ ب.ظ

خاطره پنجاهم پاسخ دادن در خور فهم افراد

خاطره پنجاهم پاسخ دادن در خور فهم افراد

در روایت آمده است : « کلم الناس علی قدر عقولهم» ، یعنی به اندازه فهم و درک افراد، با آنان سخن گویید. بسیار اتفاق می افتد که کسی سخنی می گوید، اما چون سخن اش پیچیده و غامض است؛ مخاطب نمی تواند هدف اصلی سخن ران را بفهمد؛ و چه بسا در برخی مواقع این قضیه بحرانی تر می شود؛ و مخاطب دچار بد فهمی می شود.

حاج آقا نویسی خیلی واضح و روشن سخن می گفت. مثال هایی را به خاطر می آورم:در سال 1362 در کنکور سراسری شرکت کردم . یکی از سوالات کنکور راجع به معامله کالی به کالی بود. معنی اش را نمی دانستم. از چند نفر پرسیدم؛ آن ها هم نتوانستند جواب بدهند. سپس به مسجد صاحب الزمان (ع) رفتم و از حاج اقا نویسی پرسیدم. ایشان سوال مرا پاسخ داد و با ذکر یک مثال و گرفتن 

مسجد صاحب الزمان دلیجان- عکس از فتو وبلاگ دلیجان دلیجان - استان مرکزی


مسجد صاحب الزمان دلیجان- عکس از فتو وبلاگ دلیجان دلیجان - استان مرکزی


کتابی که در زیر بغلم بود؛ توضیح داد که اگر مبیع و ثمن هر دو نسیه باشند؛ به این  نوع داد و ستد( معامله کالی به کالی) گفته می شود.

در جلسه ای فردی پرسید: چرا به کسی که سید است می گویید: اولاد پیامبر؟  سوال کننده تصور کرد که سوال سختی را مطرح کرده است. حاج آقانویسی به آن آقا گفت: اگر شما دخترتان را شوهر دهید؛ نوه های او چه دختر باشند و چه پسر؛ به شما و همسرتان محرم هستند؛ بنابر این تا هزار سال بعدهم نوه ها و نواده های شما، در واقع  اولاد شما محسوب می شوند. فرد سوال کننده خوشحال شد؛ و مانند کسی که چیزی را کشف کرده باشد چهره اش شکوفا شد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۱
حمید رضا فتحی سقزچی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی